Strony

środa, 8 listopada 2017

Zabawy z fonetyką

Udźwięcznienie, ubezdźwięcznienie czy uproszczenie grupy spółgłoskowej
to zagadnienia, które z uczniami trzeba dobrze 
przećwiczyć i powtórzyć przed sprawdzianem.

W klasie 7 na lekcji powtórzeniowej wykorzystaliśmy grę ScottieGo i... frytki do tego.
Zaczęłam od wypisania wyrazów, w których dochodzi do
udźwięcznienia, ubezdźwięcznienia lub uproszczenia grupy spółgłoskowej.

O grze ScottieGo możecie przeczytać TUTAJ.

Potem zmodyfikowałam planszę do gry, przyklejając na tablicy 
karteczki samoprzylepne z symbolami zjawisk fonetycznych.


Uczniowie pracowali w grupach.
Losowali karteczkę, uzgadniali razem, jakie zaszło zjawisko fonetyczne.
Scottie musiał dotrzeć do punktu X, przechodząc przez kwadrat z odpowiednim symbolem.



Kiedy wszystkie zespoły przeszły drogę 1 raz, zmieniliśmy położenie karteczek.

Zespoły, które pracowały szybciej 
(bo np. doskonale radziły sobie sobie z fonetyką lub już pracowały ze Scottim),
miały za zadanie odnaleźć wyraz, z którym Scottie będzie wędrował do innego symbolu, 
czyli w którym zachodzi inne zjawisko fonetyczne.

Niektóre grupy potrzebowały więcej czasu, żeby np. sprawdzić informacje w podręczniku.


Pracowaliśmy w 5 grupach, każda miała grę. 
Tablet był jeden, skanowałam ja lub też uczniowie.


Czasami trzeba było cierpliwie poczekać kilka minut 
na zmianę położenia symboli.
Uczniowie w tym czasie mogli też pełnić rolę ekspertów 
i pomagać innym grupom - z zakresu fonetyki lub programowania.

Po pracy grupowej i wspólnych zmaganiach z fonetyką 
nadszedł czas na pracę indywidualną i sprawdzenie samego siebie.
Wykorzystałam do tego frytki.

Metoda bardzo prosta: paski (frytki) z zapisanymi wyrazami 
należało włożyć do odpowiednich "kubełków".

Cięcie frytek odbyło się już podczas przerwy na szkolnym korytarzu.


Kubełki poskładaliśmy metodą origami, 
a potem już każdy został sam ze swoimi frytkami.




Na tej lekcji również świetnie sprawdziła się pomoc koleżeńska. 
Na zakończenie wspólnie sprawdziliśmy wyniki pracy.

Jakie Wy macie sposoby na fonetykę?

1 komentarz: