Jak wprowadzić metodę myślących kapeluszy na lekcji?
➡ Wystarczy podzielić klasę na grupy, przedstawić instrukcję i dać uczniom pracować.
➡ Metoda świetnie sprawdza się przy analizie postaci, wydarzeń, problemów moralnych.
➡ Warto użyć rekwizytów lub kolorowych kartek.
Każdy kapelusz reprezentuje inny sposób myślenia:
⚪️ Biały kapelusz – fakty, dane, informacje;
🔴 Czerwony kapelusz – emocje, intuicja, odczucia;
⚫️ Czarny kapelusz – ostrożność, krytyka, zagrożenia;
🟡 Żółty kapelusz – optymizm, korzyści, wartość;
🟢 Zielony kapelusz – kreatywność, nowe pomysły, alternatywy;
🔵 Niebieski kapelusz – porządkowanie myślenia, podsumowanie procesu.
⚪️ Biały kapelusz – fakty, dane, informacje;
🔴 Czerwony kapelusz – emocje, intuicja, odczucia;
⚫️ Czarny kapelusz – ostrożność, krytyka, zagrożenia;
🟡 Żółty kapelusz – optymizm, korzyści, wartość;
🟢 Zielony kapelusz – kreatywność, nowe pomysły, alternatywy;
🔵 Niebieski kapelusz – porządkowanie myślenia, podsumowanie procesu.
Dzielę uczniów na grupy, każda dostaje jeden kapelusz i opis zadania. Przyglądamy się bohaterowi.
Po wyznaczonym czasie (ok 7-10 minut) grupy prezentują swoje zapiski.
Materiały do przyjrzenia się Nemeczkowi i Balladynie znajdziesz w TYM poście.
Daj znać, czy stosujesz metodę kapeluszy de Bono na lekcji.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz