wtorek, 31 stycznia 2017

A może dyktando?

"To w przyszłym tygodniu zrobimy dyktando!"


Na takie hasło klasa zapewne odpowie zbiorowym jękiem...
A gdyby tak sami stworzyli dyktando? 
Byłoby łatwe? Trudne? Wszyscy byliby przygotowani celująco?


Zaczęłam od wybrania trudności ortograficznej, padło na pisownię wyrazów z ó i u.
Potem w grupach graliśmy w dobble. Mnóstwo słów z trudnościami :)


Generator dobble znajdziecie TUTAJ


Jeśli ktoś nie wie, na czym polega gra, to zasady można przeczytać TUTAJ.
Na YT jest też dostępny filmik z instrukcją obsługi generatora.


Następny krok to układanie zdań z wybranymi wyrazami - np. 10.
Te zdania posłużyły grupom do stworzenia tekstu dyktanda.
Metodą kuli śnieżnej grupy łączyły swoje teksty,  redagowały, 
aż powstało jedno dyktando, złożone z 10 zdań.

 

Jakoś tak wyszło, że powstał tekst trudniejszy od tego, który ja przygotowałam. 
Tak "oswojone" dyktando nie jest już takie straszne, a uczniowie wiedzą, czego się spodziewać.
Trudności ortograficzne zostały utrwalone i to w całkiem miły sposób - i to jest najważniejsze.

U mnie lekcja sprawdziła się w szkole podstawowej i w gimnazjum. 
I nie, nie było samych bardzo dobry ocen, ale były na pewno wyższe, 
niż na dyktandzie pisanym bez lekcji przygotowawczej.

 Miłego dnia.
Blue


3 komentarze :

  1. Nie chcesz uczyć w szkole w Ostródzie? :) Taka lekcja, takie powtórzenie, takie dyktando... Po prostu super!

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie wyszło dobrze, ale klasa bardzo trudna, więc i tak jestem zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny pomysł....., jeśli pozwolisz, to wykorzystam go już we wrześniu....Wielkie brawa !!! Poza tym blog, który prowadzisz jest pełen inspiracji....

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.