Udźwięcznienie, ubezdźwięcznienie czy uproszczenie grupy spółgłoskowej
to zagadnienia, które z uczniami trzeba dobrze
przećwiczyć i powtórzyć przed sprawdzianem.
W klasie 7 na lekcji powtórzeniowej wykorzystaliśmy grę ScottieGo i... frytki do tego.
udźwięcznienia, ubezdźwięcznienia lub uproszczenia grupy spółgłoskowej.
O grze ScottieGo możecie przeczytać TUTAJ.
Potem zmodyfikowałam planszę do gry, przyklejając na tablicy
karteczki samoprzylepne z symbolami zjawisk fonetycznych.
Uczniowie pracowali w grupach.
Losowali karteczkę, uzgadniali razem, jakie zaszło zjawisko fonetyczne.
Scottie musiał dotrzeć do punktu X, przechodząc przez kwadrat z odpowiednim symbolem.
Kiedy wszystkie zespoły przeszły drogę 1 raz, zmieniliśmy położenie karteczek.
Zespoły, które pracowały szybciej
(bo np. doskonale radziły sobie sobie z fonetyką lub już pracowały ze Scottim),
miały za zadanie odnaleźć wyraz, z którym Scottie będzie wędrował do innego symbolu,
czyli w którym zachodzi inne zjawisko fonetyczne.
Niektóre grupy potrzebowały więcej czasu, żeby np. sprawdzić informacje w podręczniku.
Pracowaliśmy w 5 grupach, każda miała grę.
Tablet był jeden, skanowałam ja lub też uczniowie.
Czasami trzeba było cierpliwie poczekać kilka minut
na zmianę położenia symboli.
Uczniowie w tym czasie mogli też pełnić rolę ekspertów
i pomagać innym grupom - z zakresu fonetyki lub programowania.
Po pracy grupowej i wspólnych zmaganiach z fonetyką
nadszedł czas na pracę indywidualną i sprawdzenie samego siebie.
Wykorzystałam do tego frytki.
Metoda bardzo prosta: paski (frytki) z zapisanymi wyrazami
należało włożyć do odpowiednich "kubełków".
Cięcie frytek odbyło się już podczas przerwy na szkolnym korytarzu.
Kubełki poskładaliśmy metodą origami,
a potem już każdy został sam ze swoimi frytkami.
Na tej lekcji również świetnie sprawdziła się pomoc koleżeńska.
Na zakończenie wspólnie sprawdziliśmy wyniki pracy.
Jakie Wy macie sposoby na fonetykę?
Super lekcja! Po prostu WOW!
OdpowiedzUsuń