sobota, 23 września 2017

Rz wymienne

Ortografia to temat, który na języku polskim często się powtarza.
Nie jest łatwo zapamiętać wszystkie reguły i wyjątki.
W tym tygodniu klasy czwarte ćwiczyły:

Przypomnienie zasad pisowni i kilka ćwiczeń to był początek lekcji.
Potem przyszedł czas na TRIMINO.




Gra składa się z trójkątów, które trzeba połączyć ze sobą w określony sposób.
W tym przypadku należało odnaleźć wyraz z "rz" i drugi, pasujący do niego, 
w którym nastąpiła wymiana na "r".
Po złożeniu układanki wyłania nam się kształt - u nas była to gwiazda.


TUTAJ możecie pobrać moje trimino z rz wymiennym.

O trimino pierwszy raz przeczytałam na blogu kreatywnanauka - dzięki Kasiu za inspirację.

Jak przygotować karty samodzielnie?
Generator trimino znajduje się TUTAJ.
Jest opisany w języku niemieckim, ale bardzo łatwy i intuicyjny w obsłudze. 

Ja dla klasy czwartej wybrałam grę składającą się z 12 par - kształt gwiazdy.
Możemy jeszcze wybrać 9 par - powstanie trójkąt, lub 30 - sześciokąt.

Mamy też możliwość wyboru czcionki (trzeba sprawdzać, czy ma polskie znaki) oraz koloru.

Najwięcej pracy jest przy wycinaniu. 
U mnie uczniowie pracowali w parach i moim zdaniem jest to dobre rozwiązanie.
Można też przygotować mniejszy wariant (9 par) do wklejenia do zeszytu.

Trimino jest uniwersalnym narzędziem - do wykorzystania na każdym 
etapie edukacyjnym i na każdym przedmiocie.

Polecam.


3 komentarze :

  1. Świetny pomysł na ortografię! Trimino ma wiele zastosowań :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moniko, pomysł jest rewelacyjny 😃 i ja planuję wkrótce go zastosować😃

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za inspirację! Już zrobiłam na ó wymienne: http://paul-matthies.de/Schule/Trimino/
    Pozdrawiam
    Magda

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.