piątek, 23 września 2022

Gałązka logiczna

 


Pierwsze spotkanie piątoklasistów z gałązką logiczną.
 
🌱 Przeczytaliśmy mit o Demeter i Korze.
 
🌱 Uporządkowaliśmy wydarzenia - tutaj pomogły nam rysunki od Motyle W Dzienniku .
 
🌱 Wspólnie pracowaliśmy nad częścią najważniejszą, czyli układaliśmy logiczne powiązania.
 
 
🌱 Na koniec ćwiczyliśmy prawidłowe odczytywanie gałązki - że słówkami "jeśli" i "to".
 
  
🌱 Następną gałązkę piątoklasiści będą tworzyli w parach, dopiero później przyjdzie czas na pracę samodzielną.
 
Spotkanie drugie, czyli jak krytyczne myślenie pozwala obserwować proces myślenia uczniów. 
 
🧠 Piątoklasiści uczą się tworzenia gałązki logicznej. Pokazywałam, jak zaczynaliśmy - mit o Demeter, praca wspólna, ilustrowane punkty planu wydarzeń.
 
🧠 Krok drugi to tworzenie gałązki w grupach. Na warsztat wzięliśmy mit o Prometeuszu.
 
🧠 Po kilku minutach zauważyłam, że grupy utknęły, nie potrafiły wybrać odpowiednich faktów, powiązanych ze sobą w logiczny ciąg. Tu słabi ludzie i ich dobroczyńca Prometeusz, a tu jeszcze Zeus i ofiara z byka.
 
🧠 Zatrzymaliśmy się więc i pozwoliłam uczniom na głos, wspólnie przeanalizować połączenia. Co z czego wynika ? 1 minuta wystarczyła, aby usłyszeć "Aaaaa, to o to chodzi!".
 
🧠 I co teraz? Skreślamy (nie wymazujemy) to, co nie pasuje i dalej pracujemy. Wykorzystujemy swój błąd, aby nauczyć się, jak tworzyć gałązkę. Wniosek: już wiemy, że wybieramy wydarzenia, które tworzą jedną gałązkę i nie musimy "upychać" wszystkiego. 
 
🧠 Każdy zapisał swoją gałązkę w zeszycie - na podstawie tego, co zaprezentowały grupy.
 
🧠 Kolejny krok, to tworzenie rozbudowanej gałązki i dodawanie okoliczności współistniejących. Na warsztat weźmiemy mit o Heliosie i Faetonie.

 


Polecam wykorzystanie narzędzi TOC na lekcjach.




Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.