Pierwsze spotkanie piątoklasistów z gałązką logiczną.
Przeczytaliśmy mit o Demeter i Korze.
Uporządkowaliśmy wydarzenia - tutaj pomogły nam rysunki od Motyle W Dzienniku .
Następną gałązkę piątoklasiści będą tworzyli w parach, dopiero później przyjdzie czas na pracę samodzielną.
Spotkanie drugie, czyli jak krytyczne myślenie pozwala obserwować proces myślenia uczniów.
Piątoklasiści uczą się tworzenia gałązki logicznej. Pokazywałam, jak zaczynaliśmy - mit o Demeter, praca wspólna, ilustrowane punkty planu wydarzeń.
Krok drugi to tworzenie gałązki w grupach. Na warsztat wzięliśmy mit o Prometeuszu.
Po kilku minutach zauważyłam, że grupy utknęły, nie potrafiły wybrać odpowiednich faktów, powiązanych ze sobą w logiczny ciąg. Tu słabi ludzie i ich dobroczyńca Prometeusz, a tu jeszcze Zeus i ofiara z byka.
Zatrzymaliśmy się więc i pozwoliłam uczniom na głos, wspólnie przeanalizować połączenia. Co z czego wynika ? 1 minuta wystarczyła, aby usłyszeć "Aaaaa, to o to chodzi!".
I co teraz? Skreślamy (nie wymazujemy) to, co nie pasuje i dalej pracujemy. Wykorzystujemy swój błąd, aby nauczyć się, jak tworzyć gałązkę. Wniosek: już wiemy, że wybieramy wydarzenia, które tworzą jedną gałązkę i nie musimy "upychać" wszystkiego.
Każdy zapisał swoją gałązkę w zeszycie - na podstawie tego, co zaprezentowały grupy.
Kolejny krok, to tworzenie rozbudowanej gałązki i dodawanie okoliczności współistniejących. Na warsztat weźmiemy mit o Heliosie i Faetonie.
Polecam wykorzystanie narzędzi TOC na lekcjach.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz