wtorek, 21 grudnia 2021

Katarynka


 
💙 Jedno z pierwszych spotkań z lekturą "Katarynka" rozpoczęliśmy od rozważań dotyczących osoby niewidomej. Wykorzystaliśmy rutynę MOST I.
 
Pojawiły się takie odpowiedzi uczniów:
3 słowa - ból, strach, smutek / cierpienie, ciemność, laska
2 pytania - Jak sobie radzą takie osoby? Czy mają smutne życie?
1 porównanie - Osoba niewidoma jest jak szczeniak - nieporadna.
Osoba niewidoma jest jak ptak zamknięty w klatce.
 
 
💙 Następnie pochyliliśmy się nad dziewczynką z noweli. Szukaliśmy informacji o jej życiu, o sposobach spędzania czasu itp. Do tego wykorzystaliśmy rutynę WIDZĘ, MYŚLĘ,ZASTANAWIAM SIĘ. Pracowaliśmy w grupach.
 

💙 Zaskoczeniem dla uczniów było poznanie historii Kamila - chłopca, który jest niewidomy od urodzenia, ale żyje zupełnie inaczej niż nasza bohaterka. Opowiadania z książki "O Kamilu, który patrzy rękami" Tomasza Małkowskiego ukazują osobę niewidomą w zupełnie innym świetle.
 
💙 Na zakończenie próbowaliśmy dociec, co miało wpływ na taką jakość życie dwójki bohaterów. Warto posłuchać przemyśleń dzieci, ich podsumowań. 
 
💙 Cykl dwóch lekcji zakończyliśmy rutyną MOST II. Tym razem wśród odpowiedzi można było dostrzec bardziej optymistyczne myśli:
3 słowa - odwaga, ciemność, czucie
2 pytania - Jak można pomóc osobie niewidomej? Jak postrzega świat osoba niewidoma?
1 porównanie - Osoba niewidoma jest jak kosmonauta - odkrywa nowe światy.
 
💙 To tylko niektóre propozycje tematów, które można poruszyć podczas omawiania "Katarynki". My na kolejnych zajęciach sięgnęliśmy jeszcze po pozycję "Czarna książka kolorów". W poniedziałek - już na zajęciach online - spróbujemy opisać kolory bez odnoszenia się do zmysłu wzroku i przygotujemy strony naszej własnej książeczki (wykorzystamy folię samoprzylepną).
 
💙 Na takich lekcjach kształcimy POSTAWY myślenia krytycznego, które pozwalają "dostrzec" proces myślenia. Zapraszam do wypróbowania. 
 
 

 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.