Jedno z pierwszych spotkań z lekturą "Katarynka" rozpoczęliśmy od rozważań dotyczących osoby niewidomej. Wykorzystaliśmy rutynę MOST I.
Pojawiły się takie odpowiedzi uczniów:
3 słowa - ból, strach, smutek / cierpienie, ciemność, laska
2 pytania - Jak sobie radzą takie osoby? Czy mają smutne życie?
1 porównanie - Osoba niewidoma jest jak szczeniak - nieporadna.
Osoba niewidoma jest jak ptak zamknięty w klatce.
Następnie pochyliliśmy się nad dziewczynką z noweli. Szukaliśmy informacji o jej życiu, o sposobach spędzania czasu itp. Do tego wykorzystaliśmy rutynę WIDZĘ, MYŚLĘ,ZASTANAWIAM SIĘ. Pracowaliśmy w grupach.
Zaskoczeniem dla uczniów było poznanie historii Kamila - chłopca, który jest niewidomy od urodzenia, ale żyje zupełnie inaczej niż nasza bohaterka. Opowiadania z książki "O Kamilu, który patrzy rękami" Tomasza Małkowskiego ukazują osobę niewidomą w zupełnie innym świetle.
Na zakończenie próbowaliśmy dociec, co miało wpływ na taką jakość życie dwójki bohaterów. Warto posłuchać przemyśleń dzieci, ich podsumowań.
Cykl dwóch lekcji zakończyliśmy rutyną MOST II. Tym razem wśród odpowiedzi można było dostrzec bardziej optymistyczne myśli:
3 słowa - odwaga, ciemność, czucie
2 pytania - Jak można pomóc osobie niewidomej? Jak postrzega świat osoba niewidoma?
1 porównanie - Osoba niewidoma jest jak kosmonauta - odkrywa nowe światy.
To tylko niektóre propozycje tematów, które można poruszyć podczas omawiania "Katarynki". My na kolejnych zajęciach sięgnęliśmy jeszcze po pozycję "Czarna książka kolorów". W poniedziałek - już na zajęciach online - spróbujemy opisać kolory bez odnoszenia się do zmysłu wzroku i przygotujemy strony naszej własnej książeczki (wykorzystamy folię samoprzylepną).
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz