Tak dla przypomnienia:
marzec to dla polonistów miesiąc imprez :)
3.03. - Międzynarodowy Dzień Pisarzy
18 - Europejski Dzień Mózgu
20.03. - Międzynarodowy Dzień Szczęścia (wiadomo, szczęście = książki)
21 - Międzynarodowy Dzień Poezji
25.03. - Międzynarodowy Dzień Czytania Tolkiena i Dzień Gofra
27.03 - Międzynarodowy Dzień Teatru
Już od kilku lat w marcu organizujemy z polonistkami w naszej szkole
Tydzień Literatury,
który łączy obchody kilku świąt marcowych.
W tym roku będzie to 20 -24 marca.
Co można zrobić w szkole?
Część pierwszą spisu pomysłów znajdziecie TUTAJ.
Teraz w końcu czas na część 2.
1. CYTAT CHWYTAJĄCY ZA SERCE - praca na 10 minut lekcji.
Uczniowie przygotowują sobie cytaty - w zależności od naszych celów - z lektur,
ulubionych książek lub wierszy.
Wycinamy serce i odrysowaną dłoń (albo dwie dłonie).
Na sercu zapisujemy cytat. Sklejamy i gotowe.
2. JAK NA DŁONI - czyli wszystko wyjaśnione w jednym miejscu.
Na dłoni możemy zebrać informacje.
Proponuję np. rodzaje/gatunki literackie.
Sprawdzą się też informacje o autorze, genezie utworu
+ cytaty zawieszone na "bransoletkach".
3. DZIEŃ Z KSIĄŻKĄ, czyli każdy czyta na przerwie (i może na początku każdej lekcji?).
Proponujemy, aby w wybrany dzień wszyscy czytali na przerwach książki.
Możemy też wybrać jedną przerwę.
Poprośmy uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, aby przyszli z książką i CZYTALI.
Któregoś roku z polonikami każdą lekcję w Tygodniu Literatury
rozpoczynałyśmy od przeczytania fragmentu książki.
Pomysł się spodobał. Może w tym roku do tego wrócimy?
4. DZIEŃ Z BOHATEREM LITERACKIM, czyli przebieramy się!
Niech tego dnia korytarze szkolne zapełnią się postaciami z ulubionych książek.
5. MNIAM!
Możemy przygotować również przekąski nawiązujące do lektur :)
6. JAKA TO LEKTURA, czyli szybkie powtórki
(przydadzą się zwłaszcza ósmoklasistom).
W szkole umieszczamy cytaty z lektur.
Możemy przygotować qr-kody lub po prostu wywiesić wydrukowane cytaty.
Uczniowie mogą zgadywać, z jakiej lektury pochodzą fragmenty i zapisywć autora + tytuł.
Możemy również przygotować karteczki z cytatami i rozdawać je rano przy wejściu
do szkoły lub przed lekcją, zanim uczniowie wejdą do klasy.
Następnie uczeń odczytuje cytat i podaje tytuł lektury.
Jeśli nie wie - konsultuje się klasą.
Jeśli nikt nie wie, uczeń wkleja cytat do zeszytu i w domu musi sprawdzić pochodzenie cytatu.
Kombinacja oczywiście dowolna.
7. GRA PLANSZOWA to zawsze dobry pomysł.
Najlepiej do utrwalenie wiedzy sprawdzają się gry przygotowane przez uczniów.
Z jednej kartki A4 przygotowujemy jedną część, składającą się z 3 ścian.
Polecam jedną ściankę poświęcić na refleksje.
Wkrótce więcej pomysłów.
Zapraszam do odwiedzania.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz